Als je zelf wil gaan rijden in Zuid-Afrika, wat moet je weten?
Wat betekent het om zelf te rijden in Zuid-Afrika? Een uitleg over het verkeer en wat je tegen kunt komen....
Hoe is het verkeer in Zuid-Afrika -- Is het makkelijk om zelf te rijden?
Voordat je op pad gaat.................
In Zuid-Afrika wordt links gereden
Het wegennet is goed. Voor een deel bestaat het uit gravel roads.
Zuid-Afrikanen rijden hard en ze rijden overal hard
De maximum snelheden zijn hoger dan bij ons
Taxi's hebben hun eigen regels, dat wil soms zeggen geen regels. Houd er rekening mee dat een taxi overal en onverwacht kan stoppen.
De wegen buiten de bebouwde kom zijn - op een uitzondering na - slecht verlicht
De 'road discipline' is niet zo goed
Een fenomeen waar ik in het artikel op terugkom: yellow lane driving
Nog een fenomeen: stoplichten werken niet, en dan?
Op veel plekken zijn drempels aangelegd, ze zijn niet altijd goed aangegeven en/of goed zichtbaar
Letterlijk alles kan zich op de weg bevinden, ook als het donker is
Alvast 2 tips:
Vermijd rijden in het donker. Letterlijk alles kan zich op de weg bevinden. Veel wegen zijn onverlicht.
De afstanden zijn groot. Houd rekening met een gemiddelde van 80 km afgelegde weg per uur (inclusief stoppen onderweg); 500 km rijden = 06h15.
Het wegennet in Zuid-Afrika
Het wegennet is goed. Voor een deel bestaat het uit gravel roads. De hoofdwegen rondom de grote steden zijn meestal freeways of snelwegen met meer rijbanen.
De nationale wegen zijn genummerd N1 t/m N18. Deze zijn niet overal een snelweg zoals wij die kennen. Ze zijn deels snelweg, deels 2-baans, deels 3-baans
en deels 4-baans zonder vangrail in het midden. Op snelwegen is de regel links rijden en rechts inhalen.
Wees niet verbaasd als bij 3 rijbanen een heel langzaam voertuig op de middelste baan rijdt en aan beide kanten wordt ingehaald.
Regionale wegen kunnen verschillen qua vorm en kwaliteit. Er zijn er die nog onverhard zijn, google maps stuurt je er gewoon overheen.
Er zijn er waar naast de rijbaan nog een strook asfalt is en er zijn er waar het asfalt direct ophoudt bij de witte streep.
De staat van het onderhoud kan nogal verschillen. Kwaliteit en onderhoud zegt op zich niks over de maximum snelheid. Die kan gewoon 120 zijn terwijl je zelf 80 wel prima vindt voor die weg.
Maximum snelheden
60 km/uur in de bebouwde kom
100 km/uur buiten de bebouwde kom
120 km/uur op de snelwegen (freeways).
Maar, dat is niet altijd zo. Uiteraard zijn de maximum snelheden soms lager bij potentieel gevaarlijke situaties zoals bergpassen en scherpe bochten.
Op regionale wegen kan de max. snelheid ook 120 km/uur zijn.
In game reserves en nationale parken liggen de maximum snelheden lager, meestal 50 op verharde stukken en 30 op onverharde stukken.
Dat staat of op een bord bij de ingang of in de folder of kaart die je krijgt bij binnenkomst.
Een verlaging van de maximum snelheid wordt aangegeven met borden. Dat de verlaging weer ophoudt en je weer harder kunt gaan rijden, dat is meestal niet aangegeven.
Soms weet je dus niet hoe hard je mag.
Road discipline
De discipline op de weg is niet erg hoog en die gaat nog steeds achteruit. Dat geldt voor alle weggebruikers.
Dat betekent in de praktijk dat je altijd erg goed moet opletten en anticiperen. In Zuid-Afrika heeft door corona het fenomeen thuisbezorgen zijn intrede gedaan.
In de praktijk is er een extra groep verkeersdeelnemers bijgekomen. Scooters, motoren en brommertjes in alle variaties hebben de chaos in de avondspits nog wat groter gemaakt.
Taxi's trekken zich weinig aan van regels en houden geen rekening met de rest van het verkeer. Ze stoppen waar het ze uitkomt en geven dat niet altijd aan. Ze creëren voor zichzelf een extra rijstrook als dat nodig is. Daardoor kun je bijv. zelf vast komen te staan op een kruising.
Ik kan weinig anders zeggen dan 'wees daar alert op'.
Verkeersdeelnemers - wat is er op de weg?
In Zuid-Afrika kan je van alles op de weg tegenkomen.
voetgangers op de snelweg
een fietser op een doorgaande weg die rechts rijdt, aan jouw kant je tegemoet komt
koeien, geiten, etc.
wilde dieren
een geitenkar
een vrachtauto die midden op de snelweg ermee gestopt is
Rijden in het donker
Buiten de bebouwde kom is het 's avonds en in het weekend rustig op de meeste wegen. Dan ga je denken dat je dan goed kunt doorrijden. Dat is meestal zo. Daar zit ook een 'maar' aan.
De wegen buiten de steden zijn niet verlicht. Soms zijn ze slecht onderhouden en zie je niks aan de zijkant zoals een witte streep of reflectoren.
Van alles kan zich op de weg bevinden; wilde dieren, koeien, geiten, voetgangers, fietsers. Die zie je niet of laat omdat er geen verlichting is.
Groot licht kun je niet altijd gebruiken. Vanuit eigen ervaring hebben we onverwachte stops moeten maken voor koeien, fietsers en voetgangers, bijv. op de N4 van Mozambique naar Pretoria. tijdens nieuwjaarsnacht.
Mijn advies is om zo weinig mogelijk in het donker te rijden.
Yellow lane driving
De grote doorgaande wegen zijn niet overal een snelweg. Op stukken is het 2-baans met een vluchtstrook.
Onder voorwaarden is het voor langzaam verkeer (bijv. vrachtwagens) toegestaan om op de vluchtstrook te gaan rijden (de yellow lane).
Dat is echter zo'n gewoonte geworden dat veel mensen denken dat een langzamer voertuig verplicht is om aan de kant te gaan om een sneller voertuig er langs te laten. Het is GEEN verplichting.
Het is aan voorwaarden verbonden. Als je het niet veilig vindt om het te doen, niet doen. Op deze site worden de voorwaarden genoemd waaronder yellow lane driving is toegestaan.
4-way stop en niet werkende robots
Zuid-Afrika kent het fenomeen 4-way stop. Dat is een kruising waar op alle aankomende wegen een stopbord staat. Iedereen is verplicht te stoppen bij de stopstreep.
Degene die het eerst heeft gestopt mag de kruising oprijden, daarna de volgende die stopt, etc.
Als toevalligerwijs 2 voertuigen tegelijk stoppen gelden de voorrangsregels zoals verkeer van rechts heeft voorrang.
Als op een kruising de verkeerslichten het niet doen, dan is die kruising een 4-way stop geworden. Dat komt regelmatig voor.
Op een heel druk kruispunt dat 4-way stop is, daar is al een volgorde ontstaan als je daar aankomt. Let goed op wat die volgorde is voordat je zelf vooraan staat.
Potholes
Tot een paar jaar geleden waren er minder: wegen met potholes of slaggate. Dat kunnen kleine of grote gaten in de weg zijn waar je echt niet met snelheid doorheen wilt rijden. Door overbelasting en slecht onderhoud zijn de laatste jaren de potholes weer toegenomen.
Je zult de borden regelmatig tegenkomen. Pas je snelheid aan om met gepaste snelheid eromheen te kunnen rijden. Het vervelende is dat het niet voorspelbaar is wanneer ze opduiken.
Gravel roads
Onverharde wegen zijn er in alle soorten en maten en kwaliteiten. In de game reserves zijn de meeste wegen onverhard.
In de reserves waar je zelf mag rijden zijn de wegen meestal goed of anders wordt het vermeld. Soms zijn ze zo slecht dat het niet te doen is zonder 4x4.
Het weer kan daarbij van invloed zijn. Informeer jezelf goed bij de gate van een reserve.
Op het platteland zijn de meer doorgaande gravel roads wel goed te doen. Soms is een goede gravel road beter dan een geasfalteerde weg met potholes.
Toll
Zuid-Afrika kent veel tolwegen. Op tolwegen komt je langs een toll gate met poortjes zoals in Frankrijk. Gebruik daar de lane met 'tag only', die werkt geautomatiseerd.
In je huurauto zit een zgn. 'tag' die alle punten registreert waar je tol moet betalen.
In 2021 hebben we een tour gedaan vanuit Joburg langs de Drakensbergen, door KZN naar de kust. Daarna naar Malelane, door Kruger naar Pretoriuskop, naar Tzaneen en Thohoyandou,
via Lephalale naar Marakele en weer naar Joburg. Totaal 4000 km en we hebben R 313 aan tol betaald.
In Gauteng is een geautomatiseerd systeem aangelegd waarbij je onder een poort doorrijdt en de tol op je rekening wordt gezet.
In februari 2023 is dit systeem buiten werking gezet.
Files
Kent Zuid-Afrika files? Ja. Op de wegen In en rondom de grote steden - Joburg, Pretoria, Cape Town, Durban - daar zijn in de spits files.
Die staan er elke dag. Ik laat corona hier buiten beschouwing. In de steden kunnen files ontstaan door niet-werkende verkeerslichten.
En dat komt helaas nog wel eens voor, mede veroorzaakt door het fenomeen load shedding.
Drempels - speed bumps
Doorgaande regionale wegen gaan deels door bewoonde gebieden of plaatsen. Daar zijn veel drempels aangelegd. Ze zijn er in alle soorten en hoogtes.
Ze zijn meestal niet goed aangegeven. Soms is de indicatie dat je een taxi ziet afremmen maar niet stoppen, dan weet je genoeg.
Wegwerkzaamheden
Uiteraard is ook in Zuid-Afrika sprake van wegwerkzaamheden. Vaak is dan een langer stuk weg aan 1 kant afgesloten.
Om en om wordt het verkeer doorgelaten. Een wachttijd van 10 tot 30 minuten is niet uitzonderlijk.
Tot slot - wel of niet zelf rijden
Het is lastig om uit leggen hoe het rijden in Zuid-Afrika is aan iemand die er niet is geweest. Met gezond verstand, beleid en discipline kom je heel ver.
Ik kan goed begrijpen dat het voor mensen eng is. Je komt aan op het vliegveld OR Tambo en haalt je huurauto op.
Je rijdt de parkeergarage uit en binnen een paar honderd meter zit je op de snelweg en moet je links gaan rijden.
Er is geen tijd om te oefenen. Ik kan moeilijk zeggen dat het niet kan, we hebben zelf immers heel wat kilometers afgelegd in alle provincies.
Je kunt ervoor kiezen om voor gemak te gaan. Ga met een reisorganisatie mee, je hoeft niet zelf te rijden en kunt de omgeving rustig in je opnemen en je hoeft je niet druk te maken.
Wil je toch graag zelf rijden en met je familie of groep op pad? Dat kan natuurlijk ook. Neem gerust contact op als op zoek bent naar een antwoord op je vraag of advies.